tiistai 3. helmikuuta 2009

ITK'09 Elämäni Facebookissa

Elämäni Facebookissa
Foorumilla 5 torstaina klo 15.00-15.30

Elämäni Facebook-verkkoyhteisössä alkoi kevättalvella 2008 oikeastaan työasiana Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) järjestämän pop-konsertin sekä opiskelijaradio Koon kautta.

Aluksi minulla ei ollut aavistustakan siitä, miten verkkoyhteisössä pitäisi toimia. Opiskelijoiden avustuksella aloin kuitenkin ymmärtää verkkoyhteisön toimintatapoja ja -malleja. Ylipäätään verkostoitumisen ydin alkoi hahmottua: Verkoston jäsenen Facebook-kaveripiiri muodostaa viitekehyksen ja toimintaympäristön. Kasvava kaveripiiri ulottuu yleensä jokaiselle elämän alueelle. Lähes poikkeuksetta jokaisella opiskelijalla on opiskeluun liittyvä kaveripiirinsä. Tähän kaveripiiriin kuuluu sekä opettajia että opiskelijoita. Ajattelin, että näin on myös mahdollista olla yhteydessä omaan opiskelijaryhmään Facebookin välityksellä.

Lähetin yhteensä 29 henkilökohtaista viestiä Facebookin välityksellä SAMKin opiskelijalle. Viestin saajaa pyysin vastaamaan kahteen kysymykseen, jotka liittyivät Facebookin käyttöön opetustarkoituksessa. Aikomukseni ei edes ollut analysoida vastausten sisältöä. Halusin vain tietää, kuinka moni viestin saajista vastaa ja kuinka nopeasti. Toteutin kyselyn koulujen loma-aikana uudenvuoden ja loppiaisen välissä. Tulokset olivat oletetun kaltaisia: 80 % kyselyn saaneista vastasi kahden vuorokauden aikana ja loputkin muutamassa viikossa. Vain kaksi opiskelijaa jätti vastaamatta.

Vaikka Facebook-kyselyni tarkoituksena ei ollutkaan tarkastella vastausten sisältöä, nousi niiden perusteella esiin mielenkiintoisia seikkoja. Sen tuloksista kävi ilmi, että ei-vakavahenkisen luonteensa vuoksi Facebooki-välitteinen kommunikaatio on enemmän kasvokkain tapahtuvan viestinnän kaltaista ja siten henkilökohtaisempaa kuin perinteisiä internetin kanavia käyttäen. Facebookissa tiedonvälittäjä eli tässä tapauksessa opettaja on persoona kuvineen, profiileineen ja kaikkine niine tietoineen, jotka hän on itsestään Facebookiin tallentanut. Tiedot ja merkinnät eivät ole harkittuja ja hiottuja, vaan niistä tulee esiin inhimillisyys, eloisuus ja erehtyvyys.

Facebookista on täällä Suomessakin tullut useampien yritysten, organisaatioden sekä opiskelijoiden kohtaamispaikka. Koska Facebook sosiaalisena mediana kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia, ei sitä voi sivuuttaa enää opetuksenkaan näkökulmasta. Facebookin kaltainen sosiaalinen media lisää käyttäjän aktiivisuutta myös asioissa, jotka eivät liity suoraan vapaa-aikaan. Sen tärkein anti on edelleen yhteyden pito ystäviin ja vapaa-aikaan liittyvät asiat. Mutta tulevaisuudessa Facebookia on mahdollista käyttää tarkoituksiin, jotka edistävät opiskelijan ja opettajan välistä kommunikaatiota sekä yhtenä sosiaalistavana tekijänä esimerkiksi verkko-opetuksessa. Joten opettajan elämäni Facebookissa jatkuu.

Ei kommentteja: