tiistai 5. helmikuuta 2008

Blogivälitteinen opetus motivoi kirjoittamiseen ja vuorovaikuttamiseen

Pohdintoja ensimmäisen blogiopintojakson jäljiltä:

Nuoret, kuten suurin osa internetin käyttäjistä, kirjoittavat ja jättävät jälkiään päivittäin internetiin. Osa jäljistä tehdään nimimerkin suojissa mutta osassa teksteistä ja kuvista on oma nimi näkyvissä.
Siksi ei ole yhdentekevää, minkälaisia jälkiä internetiin jää. Googlettamalla tekstit löytyvät vuosienkin päästä tuhoamisen jälkeen, sillä Googlen välimuisti taltioi tiedot esim. uuden työnantajan löydettäväksi. Tällainen toiminta on Suomen laissa kielletty, mutta on eri asia, miten lakia voidaan käytännössä valvoa.

Blogivälitteisessä opetuksessa julkista kirjoittamista on mahdollista ohjata oikeaan suuntaan. Blogivälitteisen opetuksen yhtenä esiin tulevana asiana on aina julkinen kirjoittaminen, sillä opettajan on kerrottava opiskelijoilleen, että kaikki kurssin/opintojakson tuotokset ovat julkisia. Kuka tahansa mistä päin maailmaa tahansa, voi lukea tekstiä, jonka opiskelija kirjoittaa. Opettajan pitäisi lisäksi puhua verkossa julkaistujen tekstien merkityksestä tulevaisuuden kannalta: hyvä teksti on myös kirjoittajan käyntikortti tai cv verkossa mutta huono ja varomaton kirjoitus voi pahimmillaan viedä jopa uuden työpaikan. Tekstit ovat siten myös kirjoittajan käyntikortti tai cv verkossa.

Blogiin kirjoittaminen auttaa opiskelijaa tuomaan omia näkemyksiä julkisesti esiin mutta samalla se myös pakottaa seisomaan sanojen takana ja ottamaan vastuun kirjoitetusta tekstistä. Vaikka opiskelija käyttäisikin blogissaan nimimerkkiä, opettaja ja muut opintojaksoon/kurssiin osallistuvat tunnistavat kirjoittajan. Lisäksi blogiin kirjoittaminen luo väylän vaikuttamiselle. On helpompi ottaa osaa esimerkiksi yhteiskunnalliseen keskusteluun, kun kanava on helposti saatavilla ja käytettävissä.

Blogi ”pakottaa” kirjoittamaan paremmin ja huolitellummin. Kirjoituksen julkaisukynnys kasvaa, kun potentiaalisia lukijoita ovat kaikki internetissä surffaavat. Kirjoittaminen ei motivoi, kun lukijana on vain opettaja. Nyt hyvällä kirjoituksella on mahdollista saada paljon lukijoita. Lisäksi blogissa opiskelu ehkäisee plagiointia: verkkoyhteisössä ”poliiseja” riittää ja kiinnijäämisen riski kasvaa. Opettajan ei tarvitse kantaa yksin vastuuta ”copy-paste-terrorismia” vastaan vaan kuka tahansa voi olla potentiaalinen rikosilmoituksen tekijä J.

Blogivälitteisessä opetuksen tärkeimpänä etuna pidän sitä, että blogit mahdollistavat todella aidon vuorovaikuttamisen. Blogi motivoi ottamaan keskusteluun osaa, sillä kommentit ovat kaikkien nähtävissä. Suljettujen oppimisalustojen keskustelufoorumit ovat yleensä irrallisia varsinaisista aiheista ja tehtävistä, jotka yleensä sijaitsevat eri paikassa kuin kommentointimahdollisuus. Koska kommentointi on julkista ja se näkyy kaikille, kommentoinnista tulee valmisteltua ja hiottua verrattuna siihen, että vain palautteen saaja näkee kommentit. Lisäksi blogeissa kommentointi on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin suljetuissa keskustelufoorumeissa: kirjautumista ei tarvitse tehdä, blogitekstit kommentteineen löytyvät aina samasta paikasta ja lisäksi kommentointia helpottaa se, että alkuperäisen tekstin voi
palauttaa kommenttiruudun viereen (ts. ei tarvitse kikkailla liitetiedostojen kanssa).

Ei kommentteja: