keskiviikko 27. helmikuuta 2008

ITK`08-päivien esityksen tiivistelmä

ePro – tie avoimiin oppimisympäristöihin ammattikorkeakouluopetuksessa

ePro verkko-opetuksen asiantuntijakoulutus (5 op) suunniteltiin laajentamaan verkko-opetuksen käsitettä Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) opetushenkilöstölle. SAMKissa verkko-opetus olikin koulutuksen alkumetreille asti tarkoittanut verkko-oppimisalustalla tapahtuvaa toimintaa. Toisin sanoen sosiaalinen web oli opetuksessa ennen ePro-koulutusta melko tuntematon käsite. ePron myötä tilanne kuitenkin muuttui enemmän kuin kukaan osasi odottaa: SAMK sukelsi verkko-opetuksen uuteen, avoimeen aikaan. Seuraavassa on esitelty ePro-koulutuksen myötä syntyneitä ideoita ja oivalluksia:

Suljetut oppimisympäristöt eivät ole se luonnollisin tapa käyttää internetiä. Oppimisalustojen vuorovaikutus jää usein keinotekoiseksi, pakotetuksi ja rajatuksi. Suljettujen oppimisalustojen keskustelufoorumit ovat yleensä irrallisia varsinaisista aiheista ja tehtävistä, jotka yleensä sijaitsevat eri paikassa kuin kommentointimahdollisuus. Siksi on tarkoituksen mukaista tarjota oppimiseen sellaisia verkon elementtejä, joiden vaikutus on verkossa sosiaalistava. Avoimuus näyttäisi olevan tällainen elementti, sillä se motivoi ottamaan osaa ja vuorovaikuttamaan. Avoimessa ympäristössä kommentit ja työntulokset ovat kaikkien nähtävissä. On selvää, että pelkkä opettaja tehtävän tai tuotoksen lukijana ja arvioitsijana ei motivoi yhtä paljon kuin se, että kommentointia voi tehdä koko maailma.

Sosiaalinen web on avoin, julkinen ja yllättävä. Nämä kolme seikkaa tekevät siitä opetuksen välineenä sekä mielenkiintoisen että pelottavan. Avoimissa ympäristöissä toimintaa ei voi koskaan kokonaan hallita, ei liioin opettaja eikä opiskelija. Hallitsemattomuus ja yllättävyys mahdollistavat kuitenkin uusia innovaatioiden syntymisen. Joskus vain ns. vapaa pudotus voi johtaa johonkin uuteen. Lisäksi avoimet oppimisympäristöt kehittävät laatua. Ne kehittävät opiskelijan tuotosten laatua mutta ne kehittävät myös opetuksen laatua. Avoimuus pakottaa sekä opiskelijan että opettajan tarkastelemaan tapaansa toimia, sillä kuka tahansa voi katsoa ja todeta, miltä oppimisen tuotos tai opetus näyttää.

Avoimuuden myötä opiskelijan, opettajan ja organisaation on mahdollista saada tunnettuutta. Opettaja ja opiskelija voivat tuoda omaa työtään esille avoimissa ympäristöissä ja näin mahdollistaa itselleen näyttöä työelämää varten. Organisaatiolle sosiaalinen web on kuitenkin ennen kaikkea imagokysymys, sillä kehityksen kelkassa pysyminen on edellytys oppilaitosten välisessä kiristyvässä kilpailuissa. Myös yritykset ovat heränneet miettimään, miten sosiaalista webiä voi hyödyntää markkinoinnissa. Saman mietinnän pitäisi käynnistyä myös oppilaitoksissa, sillä uusi kohderyhmä vaatii myös uudet markkinointikanavat.

ePro-koulutus auttoi oivaltamaan, että blogit, wikit, FaceBook, YouTube yms. ovat se internetin oma sosiaalinen toimintaympäristö, johon ja jossa tulevat sukupolvet kasvavat. Internetin sosiaalisia toimintoja uusi sukupolvi käyttää yhtä tottuneesti kuin kansakouluopettaja liitutaulua. Siksi koulutuksen jälkeen Satakunnan ammattikorkeakoulun opetuskäytössä ovat niin blogit kuin wikitkin. Blogeja on syntynyt esimerkiksi lääkelaskentaan, kansantalouteen ja luovaan kirjoittamiseen. Blogeja on perustettu myös tiedottamiseen opettajilta opiskelijoille mutta myös henkilökunnalta henkilökunnalle. ePro-koulutuksen aikana syntyi runsaasti käytännön ideoita siitä, miten sosiaalista webiä voi opetuksessa hyödyntää. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että hyödynnämme nuorten omia verkkoyhteisöjä opetuksessamme. Selvää on, että se on suunta, joka meidän on seuraavaksi otettava.

Ei kommentteja: