torstai 10. huhtikuuta 2008

Avoimuus kannattaa, myös verkko-opetuksessa

Moni saattaa miettiä, mihin ihmeeseen opetuksessa vielä tarvitaan avoimia oppimisympäristöjä. Onhan meillä SAMKissa ollut jo pitkään Virtualia ja nyt lisäksi Moodle, joissa molemmissa verkko-opetusta voi aivan mainiosti toteuttaa. Olin pitkään itsekin sitä mieltä, että hyvä ja laadukas verkko-opetus on oppimisalustalla tapahtuvaa toimintaa. Halu tutustua uusiin asioihin sai minut kuitenkin kokeilemaan blogivälitteistä opetusta. Tänä keväänä toteutin Luova kirjoittaminen -opintojakson blogeissa sekä kahdessa ohjaamassani opinnäytetyössä blogi on keskeisenä tiedonvälityskanavana ja siten osana opinnäytetyötä.

Avoin ympäristö sosiaalistaa
Suljetut oppimisympäristöt eivät ole se luonnollisin tapa käyttää internetiä, sillä nykyisin palvelut, jotka keräävät suuren yleisön, ovat avoimia foorumeja. Siksi oppimisalustojen vuorovaikutus jääkin usein keinotekoiseksi, pakotetuksi ja rajatuksi. Oppimisympäristön avoimuus näyttää vääjäämättä johtavan vuorovaikutteisuuden lisääntymiseen. Avoimissa ympäristöissä on mahdollista käyttää hyväksi juuri niitä elementtejä, jotka ovat tehneet internetistä sosiaalisen ympäristön. Esimerkiksi blogit ovat yksi nykyaikaisen sosiaalisuuden ilmentymä internetissä.

Luova kirjoittaminen -opintojakson toteuttaminen blogeissa mahdollisti sen, että ensimmäisen kerran verkko-opettajan historiani aikana, minun ei tarvinnut pakottaa opiskelijoita antamaan toisilleen palautetta. Palautekeskustelut velloivat blogeissa ilman minun kehotuksianikin. Keskustelun avoimuus johti myös siihen, että keskustelut olivat syvällisempiä kuin aikaisemmat oppimisalustoilla käydyt keskustelut. Oli myös mukava huomata, että palautteen saaja vastasi yleensä saamaansa palautteeseen.

Avoimessa ympäristössä kommentit ja työntulokset ovat kaikkien nähtävissä. On selvää, että pelkkä opettaja tehtävän tai tuotoksen lukijana ja arvioitsijana ei motivoi yhtä paljon kuin se, että blogiasi voi lukea ja kommentoida vaikkapa Galapagos-saarille muuttanut Esa.

Avoin ympäristö on organisaation markkinointikanava
Yritykset ovat alkaneet panostaa sosiaaliseen webiin yhtenä tehokkaana markkinointikeinona. Sosiaalinen web markkinointikeinona pitäisikin ottaa vakavasti myös oppilaitoksissa, sillä uusi kohderyhmä vaatii uudet markkinointikanavat. Viralliset internetsivut eivät nettisukupolven keskuudessa ole enää se tärkein tietolähde vaan tilalle ovat tulleet erilaiset yhteisöt ja verkostot. Mikäli emme SAMKin tasolla pysty järjestämään näitä epävirallisia kanavia nettisukupolvelle, emme ole saavutettavissa.

Internetin erilaisia yhteisöjä ja verkostoja löytyy lähes joka elämän alalta. Monesti verkostot muodostuvat lähes sattumalta, kun samasta asiasta kiinnostuneet sukkuloivat samoja verkkoreittejä. Parasta verkkomarkkinointia onkin avoin opetus, jota opiskelusta SAMKissa kiinnostunut voi vapaasti seurata tai luoda jo valmiiksi ystäväverkostoaan tulevaa opiskelua varten jne.

Kaikkia SAMKista käsin kirjoitettavia blogeja voidaan yrityksenä olla saavutettavissa avoimessa verkossa. Esimerkiksi POP450-blogi on ollut perustamisensa jälkeen vilkkaassa käytössä, ja uskoisin POP450-konsertin markkinoinnin lähdettyä kunnolla käyntiin muidenkin kuin SAMKilaisten löytävän tiensä tähän blogiin.


Avoin ympäristö johtaa innovaatioihin

Avoimissa ympäristöissä toimintaa ei voi koskaan kokonaan hallita, ei liioin opettaja eikä opiskelija. Sosiaalinen web on avoin, julkinen ja yllättävä. Kuitenkin hallitsemattomuus ja yllättävyys mahdollistavat uusia innovaatioiden syntymisen. Joskus vain ns. vapaa pudotus voi johtaa johonkin uuteen. Jos minä opettajana uskallan laittaa itseni ja opetukseni alttiiksi, voin löytää uusia ja innovatiivisia tapoja toteuttaa opetusta, joka on mielekästä myös verkossa kasvaneille sukupolville.

Avoimia oppimisympäristöjen tärkeä etu on mielestäni myös se, että internetissä tapahtuva toiminta ei ole paikkakuntasidonnaista. Näin myös täältä Helsingistä katsottuna, perälästä päin, pääsee ajatuksia ja ideoita julkisuuteen. Internetiä ei ole turhaan kutsuttu yhdeksi ihmiskuntaa demokraattistavimmaksi keksinnöksi.

1 kommentti:

Heli kirjoitti...

Viisaasti kirjoitat, ei voi muuta kuin olla samaa mieltä. Huomasin että olit ollut ITK08 puhumassa, esityksesi meni siellä ohi mutta pitää vilkaista jälkikäteen.
Paljon kiintoisaa onkin jo virinnyt sometu.ning yhteisön kautta konferenssin jälkeen.
Löydin sinut suomalaisen blogilistan kautta, edellinenkin löytö tuli SAMKiin. Itse pidän blogia edublogsin puolella verkko-opettajan palapeli nimellä
Hyvää jatkoa!